Dag 81 02-11-2016 - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu Dag 81 02-11-2016 - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu

Dag 81 02-11-2016

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

02 November 2016 | Filipijnen, Apo Island

Dag 81,

Vandaag was het wederom vroeg dag! 8:00 uur stond onze eerste duik van de dag alweer gepland en we gingen naar Cogon. Deze plek staat bekend als de plek met de meeste scholen vissen en de grootste scholen dus dat beloofde wat. We gingen te water maar de stroming bleek verkeerd te staan waardoor we tegen de stroming in moesten zwemmen en zoals we geleerd hebben: Don’t fight against the current, zijn we weer aan boord geklommen om het een stukje verderop te proberen. Hier was het beter en we gingen opnieuw te water. Echter bleek de stroming op 20 meter diepte nog verkeerd te staan waardoor we alsnog tegen de stroming in moesten zwemmen. Dit koste erg veel energie en lucht. Maar na een aantal minuten kwamen we in een andere stroming en daardoor was het een stuk aangenamer. Gedurende de duik kwamen we grote snappers van 100 cm tegen, een muray eel, veel grote koffervissen, een lion fish, weer een groep black jacks, een frog fish en een grouper van ongeveer een meter.

Na de duik zijn Lars en ik nog even het water in gegaan om nog wat foto’s met de schildpadden te maken en we hebben er weer zes gespot. Om 2:00 uur was het tijd voor onze tweede duik van de dag en dit keer zijn we naar Rock East geweest. Ook nu stond er weer een sterke stroming waardoor we weinig hoefde te zwemmen en we automatisch langs al het mooi kwamen. Zo kwamen we langs wederom een frog fish, grote scholen met kleine gekleurde visjes, een banded snake eel, heel veel Nemo’s, een batfish EN EEN BARACUDA (dus die kan ook weer van m’n lijstje af)!

Morgen is het alweer onze laatste dag dat we hier kunnen duiken en daarom hebben we er weer twee gepland. De eerste van de dag is om 11:00 uur en de tweede is een nachtduik, dit is niet ’s nachts maar om 18:00 uur en dan is het al wel donker. Dit wordt onze eerste nachtduik dus ik ben benieuwd wat we vinden!

Hanggang sa susunod na araw!