Dag 82 3-11-2016 - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu Dag 82 3-11-2016 - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu

Dag 82 3-11-2016

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

03 November 2016 | Filipijnen, Apo Island

Dag 82,

Vandaag stond de duik om 11:00 uur gepland maar omdat we de kamer uitdreven van de hitte was het alsnog vroeg dag. We zaten 7:00 uur dan ook al aan het ontbijt en niet veel later kwam de dive master of we niet om 8:30 uur wilden duiken. Dat was voor ons natuurlijk geen probleem en om 8:45 lagen we in het water bij de duikplek: Largahan. Hier hebben we eindelijk een goede foto van de zeldzame lion fish kunnen maken en deze plek staat er ook bekend om de bubbels die uit de grond komen. Tijdens het fotograferen kwam er even een nieuwsgierige banded snake eel (die we al kennen van het slangverhaal in Sipalay) een kijkje bij ons nemen en hij vond de dive master niet zo heel leuk. De dive master zwom al een stukje achteruit maar de slang bleef hem volgen en kwam steeds dichterbij. Toen de dive master uiteindelijk echt naar achteren zwom had de slang genoeg gezien en zwom weer de diepte in.

Na de duik zijn we nog het water in gegaan om de laatste foto’s met de schildpadden te maken en in de middag hebben we lekker uitgerust omdat we om 17:30 uur klaar moesten staan voor onze ‘nachtduik’. Het is dan niet bepaald nacht maar het is al wel helemaal donker en de vissen schakelen hun nachtritme in. Dit was onze eerste nachtduik en Lars en ik gingen erg nieuwsgierig het water in omdat ons tijdens de briefing gezegd werd dat we inktvissen, octopussen, roggen, slangen en een muray eel konden zien. We zwommen vanaf het strand richting het koraal en de eerste paar minuten was er nog weinig te zien op wat krabbetjes na. Maar niet veel later vonden de decorated crab op een steen en vanaf dat moment begon het te lopen en er was weinig aan de briefing gelogen want we hebben twee octopussen, een rode muray eel, een kleine en grote inktvis, blue spotted ray, seapen (met glow in the dark kleuren), spidercrabs, helmut Shell, purcupine puffer fish en een slapende schildpad gezien. Het was erg bijzonder of een keer te doen en de speciale dieren die we gezien hebben maken het natuurlijk helemaal mooi.

Morgen vertrekken we alweer van dit mooie eiland, we vertrekken naar Bais City of nog even dolfijnen te spotten en om daar van onze laatste twee dagen vakantie te genieten.

Hanggang sa susunog na araw!

• 04 November 2016 - 07:55

Julien: