Dag 80 01-11-2016 - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu Dag 80 01-11-2016 - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu

Dag 80 01-11-2016

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

01 November 2016 | Filipijnen, Apo Island

Dag 80,

Vandaag was het wederom vroeg dag omdat de temperatuur om half 7 alweer redelijk op liep. Maar we moesten toch om 8:00 uur duiken dus daarom konden we mooi op tijd ontbijten (al moesten we nog wel even op de kok wachten omdat ze 7:00 uur Filipijnse tijd begon.

Om 8 uur (Filipijnse tijd, dus 8:45 uur) vertrokken Lars en ik samen met nog vier mensen en de dive master richting de duikplek. Het was een grote muur van alleen maar koraal en we moesten tot meer dan 25 meter duiken, ook al mogen we volgens ons duikbrevet maar tot 19 meter duiken. Hier in de Filippijnen kijken ze wat dat betreft niet zo nauw. We hebben verschillende mooie vissen gezien maar de mooiste van vandaag waren de muray en de schildpadden. Helaas hebben we niet echt mooie foto’s van de schildpadden kunnen maken.

In de middag hebben we nog een duik gemaakt en dat was wel een hele speciale. We zijn naar de lange kant van het eiland gegaan omdat volgens de dive master daar de stroming heel sterk zou zijn waardoor we niet zouden hoeven te zwemmen. En jawel hij had gelijk, we hebben de hele duik rustig kunnen hoveren (zweven in het water) en we hebben niet hoeven zwemmen. Na 35 minuten kwamen we aan het eind van de lange kant aan zonder onze flippers gebruikt te hebben. We moesten alleen een aantal keren remmen of koraal ontwijken maar van deze duik zijn we niet moe geworden. Tijdens de duiken waren er heel veel scholen met vissen en de ene school nog mooier en kleurrijker dan de ander. Ook was er een grote school met Black Jack vissen van 40 à 50 centimeter, dat was echt mooi om te zien omdat ze zilver zijn en dus helemaal glinsteren als het zonlicht erop schijnt.

In de namiddag zijn we nog even naar de vuurtoren gelopen maar na heel wat trappen oplopen bleek dat niet echt de moeite waard omdat er maar een klein torentje stond en niet zo een als wij in Nederland kennen. Verder was er ook niet veel te zien omdat het erg bewolkt was.

Morgen gaan Lars en ik weer om 8:00 uur duiken en dit keer aan de andere kant van het eiland. Daar beginnen we bij één duikplek en als alles mee zit kunnen we drie duikplekken tegelijk zien en als dat lukt zijn er nog 2 of 3 duikplekken over en dan hebben we alles gezien op Apo Island en dat is ons doel. Er zijn eigenlijk nog 3 andere duikplekken maar door de tyfoon van een paar jaar terug is al het koraal heeft verwoest. Ze zijn het nu aan het renoveren / kweken maar dat duurt nog wel even voordat dat net zo mooi is als de rest hier.

Hanggang sa susunod na araw!