Dag 76 28-10-2016 - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu Dag 76 28-10-2016 - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu

Dag 76 28-10-2016

28 Oktober 2016 | Filipijnen, Oslob

Dag 76,

Vandaag is de dag dat het moest gebeuren en waarvoor we naar Oslob afgereisd zijn namelijk, de whale shark watching! Er waren verschillende pakketen om uit te kiezen om naar de whale sharks te kijken, het eerste pakket was kijken vanaf een bootje, het tweede pakket was snorkelen (wat Janneke heeft gedaan) en het derde pakket was duiken (wat Lars en ik hebben gedaan).

Het was vroeg dag voor ons want we moesten om 6:00 uur al klaar staan, echter was het voor de dive master Filipijnse tijd dus die was wederom te laat… Maar oké de vertraging was acceptabel en niet veel later hadden we onze duikuitrusting aan en waren we klaar om het water in te gaan. Dit keer was het een beach entry dive dus dat wil zeggen dat je vanaf het strand (wat hier geen strand te noemen is) het water in gaat en niet vanaf een boot.

Eerst kwamen er een paar kleine koraaltjes met een paar visjes maar van het een op andere moment kwamen de grote vriendelijke reuzen van de oceaan te voorschijn. Ze werden gevoerd en daarom konden we er een stiuk of tien bij elkaar zien. Er zat ook een hele grote bij van ongeveer 9 meter sommige waren nog ‘klein’, ongeveer 5 meter. Het was echt overweldigend om te zien en je voelt je echt klein als er een langs komt zwemmen. Verder hebben we nog wat kleine visjes en koralen gezien maar dat valt natuurlijk in het niet bij de whale sharks.

Na het ontbijt zijn we met de boot richting een klein eiland gegaan om daar te snorkelen en te zonnen. We hebben twee Zweedse jongens ontmoet en we hadden gevraagd of ze met ons mee wilden met snorkelen en dat wilden ze wel. Het was minder dan in Sipalay maar er was weer meer dan genoeg te zien. We mochten helaas maar een half uurtje snorkelen en daarna werden we op de zandbank gedropt zodat we daar konden zonnen en zwemmen. Lars en ik zijn toen terug gezwommen naar het snorkel gebied en onderweg hebben we nog veel meer mooie vissen gezien. Ik heb ook nog een kleine haai gezien van iets meer dan een meter maar die was helaas te snel om hem bij te houden zodat ik hem op de film kon zetten… Na het snorkelen hebben we nog even in de zon gelegen en je kan toch wel zien wat factor 50 met je doet… Mijn schouders zijn wit en de rest is rood/bruin maar ook dat trekt wel weer bij.

We hebben vanavond bij een restaurant iets verder in de straat gegeten. Hier waren de mensen wel erg vriendelijk en het eten was er ook prima! We weten al waar we morgen gaan ontbijten! 

Hanggang sa susunog na araw!