Dag 36 18-09-2016 - Reisverslag uit Bacolod City, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu Dag 36 18-09-2016 - Reisverslag uit Bacolod City, Filipijnen van Robin Hietkamp - WaarBenJij.nu

Dag 36 18-09-2016

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

18 September 2016 | Filipijnen, Bacolod City

Dag 36,

Vandaag zijn Lars en ik met dokter Janny, een collega van dokter Michelle, naar een clinic van de barangay Villamonte geweest. Daar kregen de kinderen van de barangay een presentatie te zien over persoonlijke hygiëne en hoe ze hun handen moesten wassen en hun tanden moeten poetsen. Ook konden de bewoners van de barangay hun bloeddruk en bloedsuiker laten meten, werden er brillen uitgedeeld voor de slechtziende, werd er arroz caldo (soep met rijst, kip, ei en knoflook) uitgedeeld aan de kinderen, kregen de vrouwelijke bewoners een presentatie te zien over geslachtsziektes en werden er besnijdenissen uitgevoerd door de stagiaires van de dokters, die we al ontmoet hadden tijdens de Army party bij het ziekenhuis..

Het ziekenhuis had deze dag georganiseerd en het was voor ons leuk om mee te maken omdat de ziekenhuizen hier in Bacolod heel anders in de maatschappij staan dan bij ons. Hier is een ziekenhuis een soort van huisarts, GGD en ziekenhuis in één. Het is allemaal heel persoonlijk omdat de dokters veel van hun patiënten kennen als een huisarts terwijl ze in een groot ziekenhuis werken.

De clinic was op een basketball court en de besnijdenissen vonden plaats op houten bureaus waar de patiënten (jongetjes van een jaar of 8) niet echt op hun gemak op konden liggen. Tevens lagen ze op een stuk krant zodat de tafel niet vies zou worden.

Na de clinic hebben we met de dokters en een paar stagiaires geluncht. En daarna zijn Lars en ik nog naar het parlementsgebouw van Negros geweest en hebben we daar even naar alle dansende groepen gekeken. Ze waren waarschijnlijk aan het oefenen voor het MassKara Festival hier in Bacolod. Het is een soort Braziliaanse carnaval met maskers en versierde auto's, alleen duurt het hier een maand lang.

We zijn vanavond uiteten geweest bij Island Spoon en daarna heeft Ivan DE delicatesse van de Filipijnen gehaald, balot. Balot is een kip embryo dat nog in het ei zit en dat je in z'n geheel op moet eten.

Morgen komt Aldrich om zijn tricycle te testen en daarna kunnen we weer verder met onze volgende projecten.

Hanggang sa susunod na araw!